728x90 AdSpace

  • Latest News

    Thursday, August 05, 2010

    KEM BERAMBEH SELASEH 5

    Heee...salam KBS 5 pada pembaca..

    Kem Berambeh Selaseh berusia 4 tahun memasuk Siri yang ke-5. Saya membesar dalam keluarga ini merasai perbezaan demi perbezaan yang ketara. Ada yang lebih baik dan ada yang perlu penambahbaikan.

    Namun, istimewanya KBS 5 anjuran Persatuan Kebajikan Pelajar Islam Sarawak cawangan semenanjung Malaysia (PERKEPISMA) kali ini ialah saya merasakan kali ini persediaan saya secara peribadi di luar dari kebiasaan. Mungkin KBS yang terakhir yang mendapat sedikit sentuhan saya memandangkan tahun ini merupakan Tahun Akhir di UIAM, jadi persediaan itu lebih kepada menyediakan TEAM KBS 5 yang lebih junior agar lebih ta'aruf dan tafahum dengan gerak kerja KBS-KBS yang akan datang.




    Seramai 43 orang peserta telah meluangkan masa di Kem PTS Janda Baik, Bentong, Pahang Darul Makmur. Ya, jumlah itu bertambah walaupun agak mengecewakan apabila ada peserta yang terpaksa membatalkan penyertaan akibat pertindihan program di kampus masing2.

    Suasana sejuk mengigit tulang sejak dari dalam bas lagi, bertambah sejuk setibanya kami di tapak program. Alangkah ruginya saya, tidak berkesempatan bertemu dengan tuan Kem PTS, Puan Ainon Mohd yang membenarkan kami berprogram di tempat beliau yang saat2 akhir. Alhamdulillah....berbanyak2 terima kasih kami ucapkan.

    Secara kasarnya, antara aktiviti yang sempat dilaksanakan ialah Slot Istimewa bersama saudari Sheril Aida Sulainan, Timbalan Pengerusi Hewi II PERKEPIS, dengan tajuk slot "Bagaimana Menangani Kejutan Budaya?". Para peserta juga diperkenalkan dengan Qasidah Mawlid yang diindahkan dengan pukulan darbuka. Malam Pengenalan PERKEPIS turut diadakan bagi memperkenalkan misi dan visi PERKEPIS dan juga penggerak2 PERKEPIS di Bumi Kenyalang juga di Semenanjung Malaysia. Dan slot yang paling menyentuh hati saya ialah slot Resolusi di mana ketika ini, peserta2 berkongsi perasaan mereka sepanjang KBS 5 dan ada yang baru sedar betapa penting mempunyai sikap ambil tahu tentang anak2 negeri masing2 agar mereka menjadi orang2 yang berfungsi sekembali di tempat masing2.

    Saya mendoakan agar semangat "Urang Sarawak Boleh Bah!" terus meresap dalam jiwa para peserta dalam menghadapi cabaran di dalam mahupun di luar kampus. Haruslah diketepikan benteng minda atau "mental block" untuk maju ke hadapan. Cabaran hidup itu utama bagi mengenal pasti kelebihan dan kelemahan diri. Andai terasa goyah dalam perjuangan yang dinamakan hidup, kembalilah semula dalam keluarga ini untuk kita bina kembali kekentalan hati itu.

    Harapan saya agar pengisian2 KBS lebih mantap di masa hadapan agar lebih banyak manfaatnya buat warga musafir Bumi Kenyalang... =)

    Tahniah kepada urusetia program: Amad, Rahman, Nu'aim, Zuria, Krol, Rizqi. Nesa, Zanna, Haziq...juga kepada senior2 PERKEPISMA: Hisyam, Usup, Zarif, Gjan, Jojie, Wani, Aida dan tidak dilupakan seluruh peserta KBS 5 dari kampus: UIA PJ, UIA Nilai, Politeknik Melaka & Selangor, USIM, UPSI, IIC, Darul Quran dan UM.

    Ribuan terima kasih pada semua yang telah menjayakan Kem Beramseh Selaseh 5 secara langsung mahupun tidak langsung.














    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    1 comments:

    Serikandi Yaya said... 10:55 AM, August 24, 2010

    WOHH..BEST EH..melalui gambar saja pun dah menyeronokan..

    Item Reviewed: KEM BERAMBEH SELASEH 5 Rating: 5 Reviewed By: Ummu Fateh
    Scroll to Top