728x90 AdSpace

  • Latest News

    Thursday, April 26, 2012

    KETIKA USRAH BERBICARA #2


    ♥ Proses tarbiah Islamiah adalah satu proses pendidikan dan pembentukan yang bukan semata-mata satu proses pembelajaran ilmu.


    Usrah yang berasal daripada perkataan Arab yang membawa makna keluarga, merupakan satu medan untuk ahlinya bersama-sama menjalani satu proses pembentukan yang dibina di atas semangat al-ukhuwwah al-Islamiyah. Proses pembentukan itu bermakna makna penekanan dan perbincangan dalam usrah mencakupi satu bidang yang luas dan menyeluruh. Penekanan itu ialah terhadap unsur-unsur yang akan melahirkan peningkatan dalam kefahaman dan penghayatan Islam sebagai sistem yang syamil wa mutakamil (lengkap lagi melengkapi). Penekanan itu akan melahirkan semangat juang dan ketahanan secara berjamaah.


    Dengan demikian haruslah diingatkan bahawa usrah hendaklah merupakan satu kelompok pendidikan yang akan melahirkan 'amilin (para pekerja) dan bukannya sekadar mufakkirin (golongan yang berfikir) walaupun kita tidak menafikan kepentingan orang-orang yang berfikir.


    Usrah sebagai unit terpenting dalam gerakan Islam memerlukan satu bentuk penyusunan yang rapi kerana kita meyakini bahawa kebenaran yang tidak disusun rapi akan di atasI oleh kebatilan yang kemas. Sehubungan itu, organisasi usrah di setiap peringkat hendaklah diawasi sepanjang masa agar pelaksanaannya yang berkesan akan menguntungkan Islam dan jamaah.




    NAQIB
    ♥ TIMBALAN YDP : En. Adli Hafiz Bin Abdillah


    TENTATIF :
    0730 - 0800 : AL- MA'THURAT
    0800 - 0810 : SOLAT ISYA' BERJEMAAH (SOSYAA'AH)
    0810 - 0840 : TAFSIR AL- QURAN (SURAH AL-BAQARAH AYAT 1-5)
    0840 - 0900 : FIQH AL-SIRAH (SUMBER2 SEJ. RASULULLAH SAW)
    0900 - 1000 : K.U.B :: TAJUK " BILA HATI SUDAH SAYANG "
    1000 - 1030 : LAIN2 HAL
    >> MERARAU
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Item Reviewed: KETIKA USRAH BERBICARA #2 Rating: 5 Reviewed By: Ummu Fateh
    Scroll to Top