728x90 AdSpace

  • Latest News

    Saturday, June 05, 2010

    Diskusi Meja Bulat "Bahaya Pluralisme Agama"

    Sudah terlalu lama saya tidak mengetengahkan entri-entri yang berbunyi berat seperti ini. Peluang ketika berada di Semenanjung Malaysia terlalu luas melebar dengan wacana2 ilmu dan program ilmiah yang kaya dengan pengenalan dan pendekatan tentang apa itu ilmu falsafah dan ideologi. Dari seorang yang buta hati untuk ambil tahu tentang ideologi dan falsafah dalam tamadun-tamadun dunia, sedikit demi sedikit minat itu disemai dan ingin terus dibaja. Bukan bermimpi untuk menjadi pencipta ideologi dalam dunia ini, tetapi saya sedar bahawa sebahagian dari akal dan otak saya ini harus tahu, kalau tidak banyak pun sedikit, mengenainya. Dan saya sarankan perkara yang sama buat mahasiswa bakal menjadi pewaris kepimpinan negara.

    Merindui saat-saat bertemu dengan orang-orang hebat dari dalam kampus mahupun di luar kampus yang pakar dalam bidang ideologi dan falsafah ini, saya tumpahkan rasa rindu saya dalam Diskusi Meja Bulat MAIM yang berlangsung di Dewan Syarahan YADIM Zon Sarawak yang memperkenalkan Dr. Anis Malik Thoha (Pengarah IIUM Press Office) sebagai panel jemputan pada 29 Mei 2010 yang lepas. Salah satu sebab saya berminat untuk hadir ialah kerana rindu pada pensyarah kampus saya UIAM Gombak. Boleh ke?? =) Alhamdulillah…

    Dipendekkan cerita, ayuh baca apa yang saya catatkan dalam sebahagian sesi diskusi ini. Namun, mohon maaf seandaikan ada kekurangan data dan fakta yang kurang konkrit untuk difahami. Sebarang tambahan dan kesilapan dalam tulisan ini dimohon untuk direspon dan diperbetulkan. InsyaALLAH.


    Berikut merupakan catatan sdri. Siti Raufa Sufrina, antara wakil Persatuan Kebajikan Pelajar Islam Sarawak (PERKEPIS) ke diskusi ini. Ikuti lanjut di blog Rindok Ati.



    Berjasa Kepada Masyarakat

    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Item Reviewed: Diskusi Meja Bulat "Bahaya Pluralisme Agama" Rating: 5 Reviewed By: Azrul bin Jaini
    Scroll to Top