728x90 AdSpace

  • Latest News

    Thursday, May 21, 2009

    Awas Gelombang Kedua



    Dipetik daripada Ututsan Online

    Oleh THOMAS CHONG

    PUTRAJAYA 20 Mei – Orang ramai diingatkan supaya tidak mengambil mudah situasi jangkitan virus selesema babi atau influenza A (H1N1) yang kini berada pada tahap sederhana kerana ia boleh bertukar menjadi serius pada gelombang jangkitan kedua.

    Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Dr. Mohd. Ismail Merican (gambar) berkata, rakyat tidak boleh berasa selesa dengan keadaan sekarang berikutan virus H1N1 mampu merebak dengan cepat.

    ‘‘Ketua Pengarah Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO), Dr. Margaret Chan telah memberi amaran mengenai gelombang kedua H1N1, ia boleh menjadi serius selepas virus mengalami mutasi,” katanya pada sidang akhbar di sini hari ini.

    Beliau berkata, WHO mengesan ada kes yang mana pesakit H1N1 tidak mengalami demam sebaliknya hanya cirit-birit.

    ‘‘Wabak ini selalu menyerang golongan muda dan bukan semua pesakit akan mendapat demam, 25 peratus pesakit mengalami cirit-birit,” katanya.

    Beliau berkata, rakyat tidak harus bergantung sepenuhnya kepada kerajaan untuk membendung penularan wabak influenza tetapi mereka juga perlu memainkan peranan dengan menjaga kebersihan diri.

    ‘‘Orang ramai perlu mencuci tangan dengan cara yang betul malahan bahagian kuku juga perlu dibasuh menggunakan sabun.

    ‘‘Mana-mana individu yang mengalami selesema perlu berada di rumah dan jika perlu keluar, mereka mesti memakai penutup muka untuk mengelakkan penyakit tersebar melalui udara,” katanya.

    Dalam pada itu, beliau berkata, pemimpin yang menghadiri mesyuarat WHO di Geneva memuji tindakan yang diambil oleh Malaysia dalam mencegah penularan H1N1.

    ‘‘Saya berbangga kerana mereka memaklumkan bahawa pegawai kita cukup profesional dalam menjalankan tugas-tugas mencegah penularan wabak,” katanya.

    Ditanya kemungkinan WHO meningkatkan tahap amaran influenza daripada tahap lima ke enam, Dr. Mohd. Ismail berkata, badan itu pada ketika ini tidak berbuat demikian kerana ia boleh mencetuskan implikasi di peringkat global.


    NOTA: Daripada Allah kita datang, kepada-Nya kita kembali!
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Item Reviewed: Awas Gelombang Kedua Rating: 5 Reviewed By: PERKEPIS
    Scroll to Top