728x90 AdSpace

  • Latest News

    Monday, March 22, 2010

    Usrah Wida


    Usrah Wida Persatuan Kebajikan Pelajar Islam Sarawak, PERKEPIS berjalan lancar malam tadi, 5 Rabiul Akhir 1431H/ 21 Mac 2010 bertempat di Seketariat ABIM/PERKEPIS di Gita dengan kehadiran ahli usrah berjumlah hampir-hampir mencecah 50 orang. Ramai yang bertanya, adakah ini usrah terakhir PERKEPIS? Secara umum, definasinya adalah begitu, namun di dalam konteks gunapakai dalam PERKEPIS, usrah wida adalah usrah penamat sesi 2009-2010 menjelang Majlis Perhimpunan Agung Tahunan PERKEPIS yang bakal dilangsungkan pada 12 Rabiul Akhir 1431H /28 Mac 2010 akan datang.

    Selepas ucapan aluan daripada Khairul Anwar Shazali (YDP PERKEPIS), pengisian utama usrah disampaikan oleh Ustaz Zamri Mohamad (Pengarah YADIM Zon Sarawak). Ustaz Zamri Mohamad berkongsi fikir dan rasa tentang hala tuju gerakan pelajar Islam di Sarawak. Sambil mengiktiraf PERKEPIS sebagai satu-satunya persatuan pelajar Islam yang berdaftar di Sarawak dengan usia perjuangannya hampir 15 tahun, Ustaz Zamri Mohamad menyeru agar generasi muda pada hari ini untuk kekal fokus dengan misi dan visi diri sebagai Muslim untuk umat dan agama Islam khususnya di Sarawak.


    Antara muslimat yang hadir


    Antara muslimin yang hadir




    Ustaz Zamri Mohamad

    Banyak yang telah PERKEPIS usahakan bagi menerus kesinambungan perjuangan Islam di kalangan belia dan mahasiswa Islam di Sarawak sepanjang sesi ini, namun banyak juga yang belum sempat PERKEPIS laksanakan. Ustaz Zamri Mohamad bertanyakan satu soalan untuk dijawab oleh generasi muda Islam hari ini, APA YANG SEBENARNYA KITA MAHU?

    Ustaz Zamri Mohamad turut berkongsi pengalaman di dalam perjuangan dakwah Islam di Sarawak. Dengan pengalaman beliau semasa memimpin Aangkatan Belia Islam Sarawak (ABIM) Sarawak selama 10 tahun, beliau berharap agar perjuangan dakwah Islam ini akan terus kekal disambung oleh generasi demi generasi demi umat dan agama Islam di Sarawak khususnya. Sambil mengingatkan ahli-ahli usrah yang hadir pada malam tadi untuk bersungguh-sungguh di dalam pengajian agar memperoleh kejayaan yang cemerlang di dalam akademik, beliau turut memingatkan agar tidak diabaikan pembangunan diri di sudut-sudut lain.


    Pengisisan usrah kemudiannya disusuli oleh pesanan daripada Muhammed 'Afif Iskandar (TYDP PERKEPIS) kepada ahli-ahli usrah yang hadir agar kekal komited dan konsisten di dalam perjuangan dakwah Islam dalam wadah PERKEPIS-ABIM Sarawak-WADAH Sarawak. PERKEPIS hari ini adalah hasil generasi terdahulu. Tiba masanya untuk generasi PERKEPIS hari ini untuk mencipta sesuatu sebagai legasi perjuangan di masa mendatang.

    Kalau bukan sekarang bila? Kalau bukan kita, siapa?

    Berjasa Kepada Masyarakat
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Item Reviewed: Usrah Wida Rating: 5 Reviewed By: ayam kampung
    Scroll to Top